De Kadernota Nieuwe Stijl, die vorig jaar werd gepresenteerd, stelde in bijna alle opzichten teleur. Maar omdat het de eerste poging was, stemde de fractie van Progressief Westerveld toen niet tegen. De Kadernota 2025, die op 9 juli in de raad besproken werd, was echter nog steeds volstrekt ontoereikend. De fractie besloot dan ook – samen met die van D66 – tegen de Kadernota te stemmen.
De eerste termijn is ook altijd het moment van de ‘algemene beschouwingen’. Fractie voorzitter Michiel van de Kasteelen zei daarin o.a. het volgende: De wereld om ons heen staat in brand. Er woeden gewapende conflicten op meerdere andere plekken; ook op ons eigen continent. De klimaatverandering eist overal op onze planeet zijn tol. Mensen zoeken daarom een veilig toevluchtsoord en dat zal alleen maar toenemen, alle muren, hekken en kustwachtboten ten spijt. En als het gaat om de aanpak van de problemen, die ook hier in eigen land tot grote gevolgen gaan leiden (natuur, water, gezondheid), wordt op allerlei fronten structureel nuttig beleid uitgesteld of afgeschaft; en wordt de feitelijke basis van dat beleid simpelweg ontkend. Het hoofdlijnenakkoord is een vat vol illusies; opnieuw wordt mensen, wordt agrarische en andere ondernemers een rad voor ogen gedraaid. De tijd voor perspectiefrijke oplossingen verstrijkt. En bij dat alles wordt een mensbeeld genormaliseerd, dat in de geschiedenis bewezen heeft tot ongelofelijk desastreuze consequenties te leiden.
Vervolgens ging hij in op de Kadernota zelf. Na complimenten over de presentatie van de cijfers, was hij volstrekt helder over het inhoudelijke deel van de Kadernota: beneden de maat. De fractie van Progressief Westerveld had twee amendementen voorbereid met een volledig nieuwe tekst voor Programma 1 en 3, om te laten zien hoe het ook kan. Beide amendementen werden verworpen, maar zullen ongetwijfeld toch hun weg vinden.
Tenslotte deed de burgemeester de gevraagde toezegging te werken aan een permanente plek voor artikel 1 van de Grondwet in de hal van het Gemeentehuis, waardoor dat amendement overbodig werd.
Zie 24.07.09 Kadernota – Eerste termijn
10 juli 2024
Voorafgaand aan de kadernota werd de Eerste Bestuursrapportage van 2024 besproken. Fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen had een algemene opmerking en twee specifieke vragen. De algemene opmerking: Ik hoop dat de wethouder het mij niet euvel duidt, dat ik niet meer in paniek raak van de voorspelling in deze Rapportage dat we niet 482.000 Euro overhouden, maar 524.00 Euro tekort komen. Mijn op ervaring gebaseerde reactie is: dat zullen we nog wel zien. Dat tekort wordt – als ik het goed begrepen heb – ‘gedekt’ uit een onttrekking aan de Algemene Reserve van 425.000 Euro en een onttrekking aan de Reserve Uitvoering Klimaatakkoord van Euro 100.800. Waaraan gaat dat
laatste bedrag precies worden besteed? En hoeveel is er dan nog over in de Reserve Uitvoering Klimaatakkoord? Zie de 24.07.09 Eerste BURAP – eerste termijn
3 juli 2024
Op 2 juli werd in de raad de Jaarrekening over 2023 besproken en vastgesteld. Ook werd een apart debat gewijd aan de ‘Methode Duisenberg’.
Bij de Jaarrekening maakte fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen drie kanttekeningen: Ten eerste, de inschattingen, die we als raad krijgen voorgelegd in de Begroting en in de tussentijdse Bestuursrapportages, zijn ongetwijfeld met de beste bedoelingen gemaakt, maar op deze manier missen ze doel. We krijgen als raad voortdurend te horen, dat dingen niet kunnen, te duur zijn of anderszins financieel onhaalbaar (met op de achtergrond de dreiging van een enorm
tekort) om dan na afloop van het jaar geconfronteerd te worden met een overschot, waar je u tegen zegt. Dat holt feitelijk de bevoegdheden van de raad uit. Ten tweede is het volgens hem geen doel van een gemeente om geld over te houden, maar om beleid uit te voeren. Hij had begrip voor de schaarste op de arbeidsmarkt, maar vond dat uiteindelijk geen excuus. En ten derde is het voor de beeldvorming bij de belastingbetaler, maar ook bij het Rijk nogal funest als je klaagt over geldgebrek en steeds forse sommen overhoudt. Zie de 24.07.02 Jaarrekening 1e termijn
Dan de Methode Duisenberg, een werkwijze om doelen en middelen duidelijker te formuleren en controleerbaar te maken. De conclusie van de fractie van Progressief Westerveld was, dat er nog veel te winnen en te verbeteren valt. De fractie van Progressief Westerveld kan dan ook volledig instemmen met de conclusies en
aanbevelingen van de Auditcommissie. Dus op de vraag: wil de raad doorgaan met de Duisenberg-methode is ons antwoord: ja zeker. Wat ons betreft zou je een nieuwe slag moeten maken met Programma 1 en er een tweede Programma aan toevoegen. Uiteindelijk moet de Duisenberg-aanpak natuurlijk een gewoon integraal onderdeel worden van de P&C-cyclus. Maar dat we er in ieder geval jaarlijks twee maal specifiek bij stil moeten staan, lijkt ons evident. Zie de 24.07.02 Methode Duisenberg – eerste termijn