In de vergadering van de Statencommissie van Provinciale Staten van Drenthe van 4 september werd onder agendapunt 7 de Ontwerp-hoofdlijnen dienstregeling bus 2025 van het OV Bureau Groningen Drenthe besproken. In dit stuk zijn een aantal positieve voornemens en wensen opgenomen voor wat het OV in Drenthe, zoals de verhoging van de frequentie op de lijn 22 Assen-Beilen-Zweeloo en (wens) de lijn 83 Assen-Roden-Leek, als ook de uitbreiding van reismogelijkheden op de lijn 32 Hoogeveen-Meppel, de lijn 59 Gieten-Exloo-Odoorn en (wens) de lijn 24 Assen-Borger-Stadskanaal.
Er is echter één negatief voornemen opgenomen, en wel in de Gemeenten Westerveld en Midden Drenthe, namelijk om zes haltes te laten vervallen op lijn 20 Assen-Dieverbrug-Steenwijk, waarvan vier in Westerveld, te weten:
• Diever, Doldersummerweg, naburige halte op 700 meter
• Wapse, Soerte, naburige halte op 500 meter
• Wapse, Molenweg, naburige halte op 500 meter
• Vledder, Dorpsstraat, naburige halte op 300 meter
Aanleiding tot dit voornemen is dat door de reconstructie van de N855 tussen Diever en Frederiksoord en de daardoor te realiseren snelheidsverlaging op delen van dat traject van 80 naar 60 km p.u., er een minuut extra rijtijd nodig voor bus 20. Argument voor het laten vervallen van deze haltes is dat het aantal inchecks per halte over het algemeen beperkt is: een oude en achterhaalde redenering, die leidt tot een verdere neerwaartse spiraal ten aanzien van het gebruik van het OV in plaats van tot bevordering daarvan.
Naar aanleiding daarvan stelde Progressief Westerveld samen met de PvdA vragen in het Vragenkwartier van 10 september. Het College was het roerend eens met de constatering dat het opheffen van de haltes een slecht idee was.
In de raadsvergadering van 24 september dienden beide fracties een motie in om de raad hierover een uitspraak te vragen. De motie werd unaniem aangenomen.