Openbaar vervoer in Westerveld en regio

09/06/2015

In Leiden hadden we geen auto. Gewoon omdat je er in de Randstad meer last van hebt dan gemak: parkeerproblemen, files, terecht afgesloten binnensteden. Maar ook omdat je een waterdicht systeem van Openbaar Vervoer om je heen hebt. Het OV mag dan wel eens haperen, maar in principe kon je op elk moment van de dag overal naar toe. Een van de grotere veranderingen, toen we naar Lhee verhuisden, was dan ook de aanschaf van een auto. Sterker nog, heel soms hebben we een discussie over het gemis van een tweede auto….

 

Het mag helder zijn, dat het onmogelijk is om hier in Drenthe een OV-dichtheid te creëren, die ook maar in de buurt komt van de Randstad. Maar dat ontslaat de overheid en de vervoersmaatschappijen niet van de verplichting om te voorzien in een basis-OV, waarop bijvoorbeeld gemeenten, maatschappelijke organisaties en ondernemers een aanvullend “aanbod op maat” kunnen laten aansluiten.

 

Belangrijk voor Westerveld is vervolgens dat er twee doorgaande busverbindingen zijn die de kernen van de gemeente met elkaar verbinden en met de treinstations in de regio. Die twee busverbindingen zijn de Noord-Zuid-verbinding Meppel > Havelte-Uffelte-Wittelte-Dieverbrug-Geeuwenbrug > Assen (huidige lijn 20) en de Oost-West-verbinding Steenwijk > Nijensleek-Frederiksoord-Vledder-Wapse-Diever-Dieverbrug-Dwingeloo-Lhee > Beilen (een sterk verbeterde lijn 35). Die beide verbindingen kruisen elkaar met overstap in Dieverbrug. De huidige extra ‘lussen’ van bus 20 (Meppel-Assen) naar Diever en Dwingeloo kunnen dan vervallen. Als je dan ook de huidige buslijn 113 vanuit Drachten niet naar Steenwijk laat rijden, maar naar Wilhelminaoord-Frederiksoord (met goede overstap naar Steenwijk)-Wapserveen-Havelte en door naar Meppel, dan heb je in mijn optiek een hele sterke basisvoorziening. Een dergelijk lijnennet kan alleen functioneren en zich ontwikkelen als je consequent bent met het vervoersaanbod, dus regelmaat overdag, en (beperkter) door in de avond en in het weekend. De gemeente gaat weliswaar niet over het busvervoer, maar is wel gesprekspartner van de busmaatschappij en de Provincie. Wat doet Westerveld op dat front?

 

En naast dat alles kan je dan in de gemeente Westerveld zelf kijken, hoe je ‘vervoer op maat’ kan organiseren, waarbij mensen vanuit de ‘buitengebieden’ naar de kernen kunnen worden vervoerd, waarbij je voorziet in vervoer voor ouderen, andere kwetsbare groepen en schoolkinderen. Zulk vervoer op maat kan alleen met een grote vrijwilligersinbreng. Maar als je bij al die specifieke vervoersstromen, die op bepaalde tijden van de dag plaatsvinden, meer samenwerkt en deze combineert met het bezorgen van medicijnen of boeken, dan kan je het particulier autogebruik verminderen. Helemaal zonder auto zullen we hier niet kunnen. Maar een tweede auto, dat zou toch echt niet nodig moeten zijn….

 

Gastcolumn Michiel van de Kasteelen

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Eerdere berichten over hetzelfde onderwerp:

Please reload