Hoogeveen IC-station, belangrijk voor Westerveld

Column Michiel van de Kasteelen / 

Toen wij naar Drenthe zouden verhuizen, vond iedereen in onze omgeving dat we “ver weg” gingen wonen, veel te ver weg. Vanuit het ‘westen’ gezien is deze regio een uithoek, waar je alleen na een
gigantische reis kan komen. Vanuit hier gezien valt dat allemaal reuze mee. Ik heb vanuit Lhee in Utrecht gewerkt, en veel mensen die ik ken werken in de Randstad en reizen op en neer. Als ik naar het  Concert-gebouw wil op een avond, neem ik na het concert de trein op Amsterdam Zuid en kom alsnog keurig (zij het laat) thuis. Maar dat alles staat of valt met de verbindingen.

Kijkend naar het treinvervoer in Drenthe en sepcifiek deze regio zien we dat de NS twee treinen per uur als “sprinters” laat pendelen tussen Zwolle en Groningen met stops in Meppel, Hoogeveen, Beilen en Assen, en twee InterCities laat rijden die tussen Zwolle en Groningen alleen stoppen in Assen.
Rond 2011 had de Provincie Drenthe zelf meegewerkt aan de huidige situatie door te accepteren dat Hoogeveen geen IC-station meer zou zijn in ruil voor een tweede sprinter. Maar gegeven een aantal nieuwe ontwikkelingen op het spoor (zoals de sterke verbeteringen aan het station Zwolle) grepen Drenthe, Hoogeveen en andere partijen de kans om de zaak opnieuw aan de orde te stellen.
Hoogeveen is namelijk voor de NS veel belangrijker dan de grootte van de plaats zou doen vermoeden. Er is een omvangrijk aantal reizigers, dat niet alleen uit Hoogeveen zelf afkomstig is, maar uit een grote regio. Een directe verbinding met de Randstad is van groot belang voor de regionale ontwikkeling van een groot deel van Drenthe.

Echter hebben NS en ProRail onlangs in een rapport geconcludeerd dat “een extra stop in Hoogeveen niet haalbaar is”. Men gaat het spoor bij Hoogeveen zodanig aanpassen dat treinen daar met hogere snelheden kunnen passeren, en dat levert reizigers naar Assen en Groningen “seconden tot enkele minuten tijdwinst op”. Als instanties als ProRail of NS zeggen dat iets “niet haalbaar” of zelfs “onmogelijk” is, gaat bij mij alles in de ‘argwaan-stand’. Hoezo onmogelijk…? En dat wordt nog
aanzienlijk versterkt door het feit dat de rapportage en de gegevens daaronder niet beschikbaar worden gemaakt. Drenthe, Hoogeveen en omliggende gemeenten als Westerveld zouden zich dan ook niet neer moeten leggen bij deze gang van zaken. Er zijn andere manieren om tijdwinst te boeken: bij de overstap in Zwolle, waar treinen nu nog 5 a 6 minuten stil staan, en door een sterke  verbetering voorbij station Meppel. De lobby zal moeten worden geïntensiveerd, en daarbij zullen we de brede basis voor die lobby moeten zien te behouden. Hoe staat Westerveld inmiddels in deze lobby?